Saturday, March 01, 2008

Sharing.. skills

Just after midday yesterday I boarded a crowded no.23 bus at the 21st microdistrict bus stop, and immediately regretted my choice; on the step, someone pushed and held me from behind while an accomplice removed my wallet from my front trouser pocket. I struggled to turn and protest. I appealed in vain for help and for the return of the wallet; which contained 15000 togrogs cash (USD15), bank card and ID. The bus driver eventually got tired of my shouting and holding the bus and closed the door. Waiting for another, I realised someone had been watching me some distance before, as I had removed the 200 togrog fare and stowed the wallet. I realised it would have been wiser to take two microbuses or a partial taxi journey, costing about 800-1000 total.

On the next bus, a woman introduced herself as a gynaecologist wishing to learn English; I was not in the mood, but as we came nearer to the University of Science and Technology, I referred her to my interpreter Ariunaa and her nascent 'English training (micro-) centre'.

My 1.20pm lesson at the University of Science and Technology MUST was on 17th century colonies in North America. The students of English language and culture seemed interested, reserved, and underprepared for the subject, which I also had only read only two days prior. I chalked up a rough map of the geography of the New England, Middle, and Southern colonies drew comparison of the various races, languages and cultures converging. My colleague added keywords to the board which I had prepared in coloured pencil on slips of paper. Asked to relate to Mongolia, one student said he was only interested in the (C14) Chinnggis period of Mongolian History - it seems the C17 Manju period is unpopular or tabu. The Salem Witch Trials of 1692 led to a few words of interesting discussion, and on the principal of 'witch hunt' we discussed the Stalin-Choibalsan massacres of 1921-41. They asked about why I had come to Mongolia, and I tried to say something about VSO and global interdependencies.

Kurz nach mittags wollte ich in der 23er linienbus im 21. Bezirk einsteigen, bald danach hatte ich mein wahl bedauert. Auf der Treppe einer hielt mir Fest waehrend seinen Kollegen meinen Geldboerse der vorderen Hosentasche entnahm. Ich drehte schwer um zu protestieren. Erfolglos appelierte ich fuer hilfe und rueckgabe der Geldboerse, mit Inhalt 15000 togrogs (USD15), bankomatkarte und Ausweis. Der Busfahrer wurde von meinem Heulen und aufhalten bald fertig und schliesste der Tuer. Als ich der naechste erwartete, faellt mir ein, bin ich frueher beobachtet worden, als ich 200 togrog entnahm und der boerse einsteckte. Doch waere dass weiser gewesen, zwei microbesse oder zusatztaxifahrt um gesamt 1000 togrog geleistet zu haben.

Im naechsten Bus, eine Frau stellte sich als gerne Englisch-lernende Frauenaerztin vor; ich wurde wenig interessiert, aber als wir den Universitat der Wissenschaft und Techologie (MUST) naeherte, ich bewies ihr auf meine Dolmetscherin Ariunaa und dessen im entwurf befindlichen 'English training (micro-) centre'.

Meine Stunde um 1320 auf der Uni (MUST) bezog sich auf Kolonien der 17. Jahrhunderts im norden Americas. Die Student-innen Englisher Sprache und Kultur scheinten interessiert, zurueckgehalten, und nicht vorbereitet fuer den Fach, den ich auch nur 2 Tage zuvor kannte. Ein grobe landkatre habe ich auf den Schwatrzbrett gezeichnet, die New England, mittel-, und suedlichen Kolonien und das kreuzen den Rassen, Sprachen und Kulturen verglichen. Meine Kollegin fuegte keywords an den Brett zu, die ich farbig auf papierzettel vorbereitet hatte. Nach Mongolei verhaeltnisse gefragt, ein Student sagte, er sei nur an Chinggis geschichte der 14. Jht interessiert - das 17. Jht und Manchu scheint unter diesen unpopulaer, fast Tabu zu sein. Die Hexenprozesse von Salem (1692) brachte einige woerte interesse; dem prinzip der 'witch hunt' bezueglich kamen wir auf den Stalin-Choibalsan massakern, 1921-41. Sie fragten dann warum ich mich in der Mongolei befinde; also versuchte ich dan etwas ueber VSO und globalen abhaengigkeiten (interdependencies) zu erklaeren.

1 comment:

samraat said...

sangambayard-c-m.com